dromen over financiële vrijheid en balans

Je overweldigd en gestrest voelen op het werk, is een situatie waar je niet in wilt zitten. Maar het overkomt de besten van ons.  Waarschijnlijk komt bovenop de stress ook nog de zorgen over het teleurstellen van je collega’s en je werkgever. Het is beter voor je eigen mentale gezondheid en je carrière om het toe te geven om hulp te krijgen. 

Hier zijn acht manieren om iemand daadwerkelijk te laten weten dat je overweldigd bent, in plaats van te doen alsof je het allemaal wel aan kan. Om hulp vragen is geen zwakte, maar juist sterk. Hoe eerder je hulp vraagt hoe sneller je weer terug kan gaan naar de productieve, zelfverzekerde persoon die je al bent.

1. Doe niet mee met het druk ,druk ,druk zijn op je werk

Geef toe: het geeft een vreemd gevoel van voldoening te beweren ‘zoooo druk’ te zijn. Je voelt je belangrijk en nodig; het is echter volkomen onhoudbaar. Door in de drukke val te lopen, word je niet alleen ziek, moe, prikkelbaar en minder productief, maar kun je ook geen oplossing bedenken om minder overweldigd te zijn.

Denk na over je dagelijkse taken op je werk en beantwoord belangrijke vragen zoals:

  • Wat zijn mijn prioriteiten?
  • Wat lukt me nooit om van mijn to-do lijst af te vinken?
  • Kan je taken delegeren aan een collega?

Beoordelen hoe je je tijd besteed is een nuttige eerste stap om er achter te komen wat je kan doen om te veranderen.

Lees ook: Druk, Druk, druk en ontspannen ….

2. Geef toe wat je niet weet

Het is niet erg als je iets niet weet, ik heb meerdere malen urenlang over projecten nagedacht omdat ik niet wist hoe ik de klus moest klaren. Ik had ja gezegd tegen de opdracht, maar ik wist eigenlijk niet goed wat er van me verwacht werd en hoe ik het moest gaan doen.

Als perfectionist met faalangst wilde ik het probleem zelf oplossen. Zo hoopte ik mezelf te bewijzen tegenover mijn collega’s en mijn manager. Uit ervaring kan ik je vertellen: doe dit niet. Het is oké om toe te geven wat je niet weet.

Je kan je door de dag heen ploeteren en uiteindelijk niets bereiken. Manager of collega’s worden opgezadeld met extra werk en je gaat je alleen maar slechter voelen. Je kan ook zeggen: “ik kom hier niet uit, kan je mij helpen?”

Ik heb bij verschillende projecten hulp gevraagd aan collega’s. Het is goed om meer kennis te vragen. Zorg dat je altijd weet bij wie je welke kennis kan halen. Hierdoor bespaar je jezelf tijd en energie.

3. Praat met een collega die je vertrouwd

Soms zie je het even helemaal niet zitten en raak je (lichtelijk) in paniek. Het helpt dan om te praten met iemand op je werk die je vertrouwd. Ik heb verschillende banen gehad en ik had altijd wel één collega die ik meer vertrouwde dan de anderen. Als ik het even niet meer zag zitten en in paniek begon te raken, dan praatte ik erover met deze persoon. Daarna voelde ik mij beter en kon ik er weer tegenaan.

Door een probleem te bespreken, ook al kan het probleem niet opgelost worden, krijg je meer overzicht in je hoofd.

Civas; Thuisstudies

4. Krijg feedback van iemand met wie je normaal niet samenwerkt

Altijd wanneer ik vastloop en mijn hoofd overloopt vraag ik iemand buiten mijn werk om met mij mee te denken. Ik heb het geluk dat mijn partner hetgeen waarmee ik vastloop aanhoort en door met hem te praten komt er helderheid in mijn hoofd waardoor ik weer verder kan.

Uiteraard kan je dit ook vragen aan een broer of zus, een goede vriend(in). Deze persoon heeft geen kennis nodig van je werkgebied. Soms helpt het al om je verhaal te doen en krijg je een reactie waardoor er bij jou opeens een lampje gaat branden.

5. Stop met ja te zeggen tegen meer werk

Sommige mensen kunnen geen nee zeggen als iemand iets aan ze vraagt. Ik was vroeger ook zo’n persoon. Totdat een manager tegen me zei, fantastisch dat je zoveel doet voor het team, maar zorg er voor dat je je eigen werk niet vergeet. Hij had gelijk, ik was zo druk bezig met dingen uitzoeken voor anderen dat ik mijn eigen werk langer liet liggen. Dit is niet altijd slecht, maar uiteindelijk leek het alsof mijn werk niet goed deed. Maar uiteindelijk vragen collega’s steeds vaker of je iets voor ze kan doen omdat jij toch altijd helpt.

Meer werk is niet beter, het is gewoon meer werk. Wat heel goed de reden kan zijn dat je overweldigd bent op je werk. Vind je het moeilijk om nee te zeggen? Geef dan aan ik zou graag helpen, maar ik moet me nu even concentreren op…. wellicht kan iemand anders je helpen.

6. Tijdelijke drukte op je werk

Bij sommige beroepen kan je je voorbereiden op drukte en stress op het werk. Denk aan zorgverzekeraars, die de laatste maand van het jaar veel werk hebben vanwege de mogelijkheid tot overstappen. Of werk je in de horeca dan weet je dat het zodra het terrasweer is het even aanpoten wordt.

Hier kan je je mentaal op voorbereiden. Je weet dat het tijdelijk is en je daarna weer tot rust kan komen. Daardoor is het veel makkelijker om je niet overweldigd te voelen.

7. Neem echte pauzes

Een broodje eten achter je bureau? Niet even de tijd nemen om te zitten voor een kopje koffie of thee? Klinkt dat herkenbaar? Dat is geen echte pauze. Zorg ervoor dat je echt even weg gaat van je bureau.

Waar ik werk hebben we geen aparte pauze ruimte en de grote tafel wordt ook vaak gebruikt voor een overleg. Dus ik eet wel mijn brood op achter mijn bureau. Maar zodra ik deze op heb, trek ik mijn jas aan en ga ik samen met een collega even een rondje buiten lopen. Even weg van de werkplek, helpt je om even een momentje voor jezelf te hebben. Tip: praat niet over werk, dan helpt het niet.

Als mensen zien dat je bewust even een moment voor jezelf pakt, zullen ze (hopelijk!) erkennen hoe een goede balans tussen werk en privé eruit ziet. Als je opzettelijk en openhartig bent over je eigen grenzen en behoefte aan pauzes, zal je minder snel overweldigd zijn en kan je je eigen energie veel beter beheren.

8. Stel een oplossing voor aan je werkgever

Als je zelf geen manier kunt vinden om ontspannen te zijn, zal je met je werkgever moeten praten – wat beangstigend kan zijn, omdat je wilt dat hij of zij je ziet als een waardevolle werknemer dat consequent kan presteren.

Mijn ervaring is dat managers het helemaal niet erg vinden als je met zoiets bij ze aankomt. Maar kom je aan met “ik trek het niet meer” en verder niets dan kan een manager hier weinig mee.

Ik wil je adviseren om voordat je naar je manager stapt even de tijd neemt om na te denken over een oplossing. Vraag jezelf af waar je door wordt ontmoedigd of je mee worstelt. Heb je meer opleiding nodig om je werk goed te kunnen doen? Moeten er misschien mensen bij? Wil je (tijdelijk) minder verantwoordelijkheid? Of is een paar keer een middag vrij nemen de oplossing om jezelf weer op te laden?

Als je manager merkt dat jij hier goed over nagedacht hebt en je geeft voorbeelden uit de praktijk, dan zal het gesprek soepel gaan. Zorg dat je ten alle tijden een rustige, positieve toon aanhoud. Dus niet te negatief spreken over je werk zoals “ik trek het niet meer” maar “ik wil mijn werk graag goed doen, maar ik heb wat aanpassingen nodig om dit goed te blijven doen”

Wat is jouw beste tip voor als je je overweldigd voelt op je werk?

0
Gerelateerde berichten
Druk, Druk, druk en ontspannen ….

Het controleren van je telefoon voordat je je bed uitrolt. Overslaan van het ontbijt omdat je anders te laat komt Read more

8 eenvoudige tips voor betere slaap

De meesten van ons kennen de basis van beter slapen; kijk niet naar je mobiel of naar de tv, drink Read more

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: