Balans

Omgaan met negatieve gedachten – 5 tips

Negatieve gedachten, we hebben ze allemaal wel eens. Maar soms kom je in een negatieve gedachtenspiraal waar je eigenlijk niet zo goed van weet hoe je daar weer uit moet komen. Wist je dat het omzetten van je negatieve gedachten naar iets positiefs eigenlijk zonder al te veel moeite gedaan kan worden. Iedereen kan het. Zelfs jij en ik. Daarom geef ik je 5 tips om je met je negatieve gedachten leren om te gaan.

1. Wees je bewust van je gedachten

Zodra je je bewust bent dat je negatief aan het denken bent, stop hier mee. De ene negatieve gedachte leid tot een nieuwe negatieve gedachte. Voor dat je het weet barst je in huilen uit vanwege beslissingen uit het verleden waardoor je de fout in bent gegaan of spijt van hebt gekregen.

Zodra je de eerste negatieve gedachte opmerkt, ga je bedenken hoe je deze positief kan maken. Bijvoorbeeld zo:

Negatieve gedachte: Waarom overkomt mij dit? Het leven is zo oneerlijk!

Positieve gedachte: Ja, dit is mij overkomen. Op dit moment kan ik niets meer doen om het nog te veranderen. Dit betekend niet het einde van mijn leven, ik kan hier van leren en nog sterker worden.

In een eerder artikel van mij kan je ook al lezen om een positieve mindset te maken zodat je negatieve gedachten kan verbannen. Omarm een ​​positieve mindset met deze 6 tactieken

2. Houd jezelf bezig

Je kan op de bank blijven zitten denken hoe oneerlijk het allemaal is. Maar om de gedachtenspiraal te voorkomen heeft onderzoek bewezen dat het goed is om bezig te zijn met je handen en je hoofd. Wat kan je doen? Schoonmaken, tijd besteden aan je hobby, sporten of een fotoboek maken etc. Doordat je bezig bent heeft je hoofd geen tijd voor de negatieve gedachten. Bijkomend voordeel is dat je eindelijk is dat ene ding wat al zo lang is blijven liggen eindelijk afkomt.

3. Vermijd triggers

Een trigger kan een ding zijn, maar ook een persoon. Vermijd contact met personen die negatief zijn, deze helpen je niet. Als je ergens een aandenken aan iets of iemand hebt staan waar je alleen maar verdrietig van wordt, probeer dit dan ergens anders neer te zetten of op te bergen.

4. Voldoende rust en slaap

Zonder voldoende rust en slaap kan je nooit 100% functioneren. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik me af en toe verbaas hoe goed ik kan functioneren op 2-3 uur slaap na een slapeloze nacht. Echter langdurige slaaptekort kan invloed hebben op je humeur. Waardoor je je angstig, prikkelbaar en boos voelt. Meer weten over beter slapen? Lees dan ook 8 eenvoudige tips voor betere slaap

Het is ook goed om je af en toe te vervelen en even niets te doen. Pak niet altijd gelijk een telefoon of een tablet om daar op te kijken. Heb je even niets te doen? Kijk eens om je heen naar een vogel, de wolken of naar een mooie bloem. Adem even diep in en uit en geniet.

5. Luister naar vrolijke muziek

Zet Spotify aan en luister naar een vrolijke playlist of maak er zelf 1 met je favoriete vrolijke liedjes. Luister 20-30 minuten naar vrolijke nummers en je negatieve gedachten zijn weg. Hieronder een paar van mijn favoriete nummers:

  • ME! – Taylor Swift feat. Brandan Urie
  • Uptown Funk – Bruno Mars
  • Waterloo – Abba
  • Walking on Sunshine – Katrina & The Waves
  • Confident – Demi Lovato
  • Hit me with your best shot – Pat Benatar

0
Gerelateerde berichten
5 tips voor ultieme ontspanning
woman wearing black sleeveless dress holding white headphone at daytime

Wat waren we toch met z'n allen druk en toen kwam corona. Opeens werd er voor iedereen tegelijk even keihard Read more

Omarm een ​​positieve mindset met deze 6 tactieken

Soms weet je het allemaal even niet meer. Ze zeggen dat er licht is aan het einde van de tunnel. Read more

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je dit interessant?

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand exclusieve content, tips en inspiratie.