Persoonlijk

Waarom je een 90-dagen doel moet hebben

Aan het begin van het jaar stel ik vaak veel doelen wat ik dat jaar wil bereiken. Eind januari is meestal het punt dat ik door de bomen het bos niet meer zie, ik wil alles tegelijk doen en kan me daardoor niet meer concentreren me als gevolg dat ik opgeef. Door alles tegelijk proberen te doen voel ik me overweldigd. Waardoor er uiteindelijk helemaal niets meer uit mijn handen komt. Het punt van het 90-dagen doel plan is dat het je ervan weerhoudt je te concentreren op alle doelen voor het jaar. In plaats daarvan kan je je jaar opdelen waardoor je je aandacht kan verleggen naar een kleiner doel. Ik vertel je hoe je deze doelen zelf simpel kan maken. Klaar? Laten we beginnen!

Ik hou van plannen. En ik hou ervan doelen te stellen. Ik vind het wel moeilijk om me het hele jaar te houden aan de doelen. Je staat niet stil maar bent constant in beweging. Daarom kloppen de doelen van begin van het jaar soms na een halfjaar niet meer. Ik maak het hele jaar door doelen, maar ik vind het vooral leuk om erover na te denken tijdens de week tussen Kerst en Nieuwjaarsdag. Het is die ongemakkelijke week waarin dingen over het algemeen stiller en meer ontspannen zijn en de belofte van een nieuw nieuw jaar zo dichtbij is. Ik heb veel gedroomd en nagedacht over wat ik in het nieuwe jaar wil bereiken en dacht dat ik mijn proces met je zou delen. Hoewel ik graag hoge doelen stel, concentreer ik me op het breken van enorme doelen in beheersbare stukken. Hier zijn enkele redenen waarom ik een  negentig dagen doel leuk vind:

  • Kort genoeg om gefocust te blijven
  • Lang genoeg om vooruitgang te boeken
  • Het einde is nooit ver weg
  • Geeft me geen tijd om uit te stellen

We gaan beginnen!

Zorg dat je een moment hebt waarop je even niet gestoord zal worden en zorg dat je pen en papier bij de hand hebt. . Zet een wekker op 15 minuten en start met het maken van een mindmap. Denk na over alle aspecten van je leven en noteer ideeën over dingen die je het komende jaar graag zou willen bereiken. Schrijf alles op wat je te binnen schiet zonder zorgen te maken of het wel mogelijk is. Dit is pure brainstormtijd. De dingen in het leven waar je over kan brainstormen:

  • Gezin / relatie
  • Sociaal leven
  • Werk
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Gezondheid en zelfzorg
  • Financiën
  • Hobby’s / nevenprojecten

Hoe stel je je doelen vast?

Nu je klaar bent met brainstormen, beperk je je ideeën en selecteer je er een paar om al je energie op te richten. Ik kies voor drie tot vijf doelen die in balans zijn tussen mijn levensgebieden. Dus in plaats van vijf doelen te hebben die allemaal verband houden met mijn carrière, probeer ik het gelijk te maken door doelen te kiezen uit verschillende delen van mijn leven. Kijk door je mindmap en omcirkel de doelen die je nu wilt bereiken.

Maak je doelen realistisch

Heb je eenmaal de doelen geselecteerd waaraan je wilt werken, neem dan even de tijd om ze om te zetten in realistische doelen. Negentig dagen is lang genoeg om betekenisvolle vooruitgang te boeken en toch kort genoeg is om gefocust te blijven. Neem de tijd om het bereik van je doelen te beperken tot iets dat binnen negentig dagen haalbaar is. Je kan dit het beste doen in de 2 tot 3 dagen na het maken van de mindmap, het gehaast doen heeft geen zin. Neem hier de tijd voor.

Je wilt bijvoorbeeld vloeiend Portugees spreken. Dat is duidelijk geen realistisch doel om de komende negentig dagen te bereiken, maar je kunt gemakkelijk een beginnersopleiding in de loop van de tijd voltooien. Wees realistisch en maak een doel van negentig dagen dat realistisch en specifiek is. Aan het einde van de negentig dagen kan je voortbouwen op je vooruitgang door een nieuw doel van negentig dagen te creëren waarmee je nog dichter bij het ultieme doel komt, namelijk vloeiend Portugees spreken.

Maak actiestappen

Nu ga je nog een stap verder en maak je voor elk doel een lijst met actiestappen. Je hoeft echt niet alle stappen in 1 keer te bedenken het kan zijn dat je de eerste stap wel weet en de volgende nog niet. Dan begin je aan je eerste stap en zodra je die afgerond hebt bedenk je de volgende stap. Zorg dat je je doelen en de actiestappen bewaard daar waar je ze vaak tegen komt. Ik heb alles in mijn Structuurjunkie planner gezet, deze gebruik ik dagelijks en hierdoor is het makkelijk er herinnerd aan te worden en mijn actiestappen af te vinken als ik ze voltooi.

Nu gaat het echte werk beginnen, plannen is leuk maar je moet ze natuurlijk ook gaan uitvoeren. Neem nu de tijd om te beslissen wanneer je aan je grote doelen gaat werken. Heb je tijd op zondagmiddag? Of kun je een paar avonden vinden nadat de kinderen naar bed zijn gegaan? Of misschien kun je een uur eerder wakker worden? Het maakt niet uit wanneer je de tijd hebt, het doet er gewoon toe dat je je verbindt om de tijd te maken.

Ik hoop dat ik je zo heb kunnen helpen om doelen te stellen. Mijn doelen vind je hier. Volg jij ook een soortgelijk proces? Of juist totaal anders? Laat het me weten, misschien kunnen we van elkaar leren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *