woman and man sitting on brown wooden bench
Balans

Succesvol communiceren doe je zo!

Over één ding kunnen we het gelijk al eens zijn. Iedereen heeft zijn eigen manier van communiceren en daardoor zijn meningsverschillen onvermijdelijk.  Overal kom je met communicatie in aanraking, op het werk, in je sociaal leven en in je relatie.  Hoe goed je relatie of carrière is, is afhankelijk van het vermogen van personen om een conflict op te lossen. Oplossen van een conflict doe je door eerlijk en open te communiceren.

De ervaring leert dat het trouw zijn aan jezelf en je meningen op lange termijn het beste is. Veel relaties stranden uiteindelijk door slecht of niet meer communiceren. Vaak merk je het al, er komt een afstand tussen jou en je partner. Nog niet klaar om naar een relatietherapeut te gaan? Probeer dan deze praktische vaardigheden uit om het communiceren in de relatie naar een hoger level te tillen.  

Hoor jij of luister jij?

Er zit namelijk een verschil in. Horen betekend dat je iemand aanhoort, maar niets doet met de woorden van de ander. Je gebruikt ze niet om je mening te onderbouwen en je geeft al helemaal geen signalen af dat je überhaupt geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Je bent puur en alleen gefocust op het op tafel leggen van je eigen mening.  Fysiek ben je aanwezig maar je hersenen slaan niets op.

Luisteren is aandacht schenken aan wat de ander zegt. Je hersenen slaan het gesprek op.  Over en weer wordt er informatie gedeeld en je laat elkaar uitpraten. Je reageert met oprechte interesse op wat de ander. Maar dat is luisteren als je op 1 lijn zit. Maar wat nou als dat niet zo is? Als je een meningsverschil hebt is het moeilijk om echt te luisteren. Maar je kan je zelf met onderstaande tips wel helpen om goed te communiceren.

Zo kan je goed communiceren

  • Denk na voordat je zelf begint met praten: wat is er eigenlijk gezegd? Zeg ook eerlijk tegen je partner dat je even moet verwerken wat er net gezegd is. Anders krijg je een ongemakkelijke stilte.
  • Vraag door: Waar baseer je dat op? Waarom denk je dat? Wat verwacht je van mij?
  • Blijf rustig en tel zo nodig even tot 10.
  • Aan het einde kan je het beste even samenvatten: “Dus als ik het goed begrijp….” en geef je een korte terugkoppeling wat er besproken is.

 Geplaagd door tegenslagen? Doorbreek de cyclus!

Beschouw non-verbale communicatie of de lichaamstaal als het kleine broertje of zusje van actief luisteren. Dit is een van de manieren om de andere persoon te laten zien dat je op hem bent afgestemd en dat je waarde hecht aan wat hij te zeggen heeft.

De eenvoudigste manier om dit uit te leggen is aan de hand van een discussie als voorbeeld. Beeld jezelf in dat jij iets probeert te vertellen wat je dwars zit. Je gesprekspartner heeft zijn telefoon in handen, kijkt niet op en een antwoord mompelt. Je voelt je niet serieus genomen en wordt boos. We hebben het allemaal weleens meegemaakt.

De reden dat dit zo vervelend is, is omdat, terwijl ze je wel misschien “horen”, hun lichaamstaal je anders vertelt. Dit kan ertoe leiden dat je je tijd verspilt. Het voelt alsof het niet uitmaakt wat je te zeggen hebt. Zelfs als dit niet waar is, verteld hun lichaamstaal iets anders.

Verander je communicatie

Proberen om je lichaam open en ontspannen te houden kan de de spanning in een kamer wegnemen. Je armen open houden toont bereidheid om te horen wat de ander zegt. Daarnaast is het belangrijk tijdens een discussie de ogen gericht te houden op de ander.

Lief Leven webshop

Als je langere tijd niet goed communiceert kan dit escaleren in gedeelde verwijten. schaamte en schelden. Wat het argument vaak opblaast, is vaak niet wat echt belangrijk is voor de persoon, maar eerder het breekpunt. Voordat je naar de theepot fase gaat, check je in bij de andere persoon. Dit kan zo simpel zijn als: dit is wat ik heb begrepen, is dat wat je bedoelt? Of vat hun punt samen en herhaal het. Als je het goed hebt begrepen dan kan je richting het oplossen van het probleem gaan. Heb je het verkeerd begrepen dan zal je gesprekspartner je meer vertellen en verduidelijken. Hoe dan ook, je komt verder dan alleen ordinair schreeuwen.

Probeer te luisteren en echt te horen welke emoties en interpretaties de andere persoon echt heeft gefrustreerd, in plaats van gewoon te reageren op wat ze zeggen.  Zodra je beide duidelijk hebt wat er aan de hand isis het tijd om je detective-pet aan te doen. Kijk naar de feiten (beschrijving / inhoud van wat de ander zegt) en de interesses (wat de persoon wil / nodig heeft).

Bijvoorbeeld: iemand die zegt “je werkt ALTIJD laat”, waar zijn ze echt van streek over? Zoek naar de aanwijzingen..is dit een oordeel of een overdrijving? Het klinkt alsof ze proberen een emotie over te brengen, misschien voelen ze zich eenzaam of overweldigend om iets alleen te moeten doen. Door het echte probleem aan te pakken, bent je in een betere positie om vooruit te komen in plaats van te reageren op het breekpunt.

Neem een ​​adempauze.

Conflicten zijn moeilijk! Discussie met iemand kan allerlei emotionele reacties in jezelf oproepen (woede, frustratie, woede, zorgen, verdriet … enz.). Maar je hebt zelf invloed op hoe deze discussie verloopt. Het is belangrijk om naar jezelf en je lichaam te luisteren. Op de lange termijn is het beter om een stap terug te doen en de discussie even te laten rusten. Het is belangrijk om evenwichtig te zijn in een woordenwisseling. Als je je emoties de overhand laat krijgen, is de kans groter dat je uiteindelijk genoegen neemt met een uitkomst die je niet bevalt. Een seconde voor jezelf nemen maakt je geen zwakke onderhandelaar, het helpt je om je wensen en behoeften opnieuw te evalueren en je zet jezelf op de eerste plaats.

Onthoud dat scheldwoorden, dwang, manipulatie, bedreigingen, fysieke agressie, geweld tegen voorwerpen en ander gedrag waardoor je je onveilig voelt, allemaal rode vlaggen zijn. Het is belangrijk dat je naar je interne radar luistert en ondersteuning of advies zoekt wanneer je voelt dat de zaken uit de hand lopen. Er is geen zwakheid in het vragen om hulp!    

0
Gerelateerde berichten
8 eenvoudige tips voor betere slaap

De meesten van ons kennen de basis van beter slapen; kijk niet naar je mobiel of naar de tv, drink Read more

Omarm een ​​positieve mindset met deze 6 tactieken

Soms weet je het allemaal even niet meer. Ze zeggen dat er licht is aan het einde van de tunnel. Read more

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je dit interessant?

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand exclusieve content, tips en inspiratie.